Dostinex

Mod de acţiune:

• Previne sau opreşte lactaţia (producerea de lapte matern) prin scăderea concentraţiei din organism a hormonului prolactină; prin scăderea concentraţiei de prolactină, Dostinex poate restaura şi fertilitatea.

Indicaţii:

• Prevenirea sau oprirea lactaţiei în perioada imediat următoare naşterii copilului, sau oprirea lactaţiei în perioada alăptării
  • Absența sau neregularitatea ciclurilor menstruale
  • Secreţia exagerată de lapte sau infertilitate
  • Tratarea impotentei sau scăderea libidoului sexual la bărbaţi

Contraindicaţii:

• Hipersensibilitate la cabergolina, alcaloizi de ergot (de exemplu bromcriptina) sau la oricare dintre celelalte componente
  • Dacă aveţi sau aţi avut reacţii fibrotice (ţesut cicatrizant care afectează inima)

Mod de prezentare:

• Comprimate
  • Substanţa activă: cabergolina 0,5 mg
  • Excipienţi: lactoză anhidră şi leucină

Mod de administrare:

Oral

• Doza uzuală pentru prevenirea lactaţiei este de 1 mg (2 comprimate) în prima zi după ce aţi născut.
  • Doza uzuală pentru oprirea lactaţiei este de jumătate de comprimat de 2 ori pe zi, timp de 2 zile.
  • Pentru a scădea concentraţia de prolactina în anumite boli, Dostinex se ia de obicei o dată sau de 2 ori pe săptămână (de exemplu în ziua de marți sau în ziua de marți şi cea de vineri).
  • Dozele iniţiale sunt de obicei mici (o jumătate de comprimat sau un comprimat pe săptămână); doctorul vă va spune să luaţi o doză mai mare.
  • Dacă vreuna din reacţiile adverse ale medicamentului devin grave, medicul poate decide scăderea temporară a dozei, apoi creşterea treptată a acesteia cu câte o jumătate de comprimat (0,25 mg cabergolina) pe săptămână (o dată la 2 săptămâni); reacţiile adverse pot fi diminuate sau pot să dispară.
  • Supradozaj: dacă luaţi mai multe comprimate decât trebuie, anunţaţi medicul sau adresaţi-vă imediat celui mai apropiat spital.
  • Dacă uitaţi să luaţi Dostinex: nu vă îngrijoraţi; luaţi următoarea doza imediat ce vă amintiţi; nu luaţi o doză dublă pentru a recupera doza uitată.
  • Dacă încetaţi să luaţi Dostinex: urmaţi tratamentul pe toată durata recomandată de medic; femeile care doresc să evite sarcina, trebuie să folosească mijloace contraceptive mecanice, chiar şi după întreruperea tratamentului cu Dostinex şi până anovulaţia (lipsa fertilităţii) se instalează. Sarcina trebuie evitată timp de o lună de la întreruperea tratamentului cu Dostinex.

Efecte adverse:

Foarte frecvente: tulburări ale valvelor inimii şi afecţiuni înrudite, de exemplu pericardita (inflamaţia pericardului) sau epanşament pericardic (revărsarea fluidului în pericard)

Frecvente: ameţeli, dureri de cap, depresie, oboseala, somnolenţa, slăbiciune musculară, senzaţie de înţepături sau furnicături, senzaţie de valuri de căldură cu înroşirea bruscă a feţei, tahicardie, hipotensiune, slăbirea vederii, sângerări nazale, dureri mamare, dureri abdominale, greaţă, vărsături, constipaţie, crampe, indigestie

Rare:afecţiuni respiratorii, insuficiența respiratorie, valvulopatie, fibroză pulmonară şi cardiacă, dispnee, edeme, fibroză, funcţii hepatice şi renale anormale, alopecie, rash, reacţii de hipersensibilitate, iluzii

Precauţii:

• Boli de rinichi sau de ficat (inclusiv probleme de rinichi în timpul sau după sarcină)
  • Hipertensiune arterială, edeme ale gleznelor, feței, mâinilor
  • Tulburări mentale în timpul sarcinii sau după naşterea unui copil
  • Boli cardiovasculare sau pulmonare
  • Sindrom Raynaud (circulaţia sangvină la nivelul degetelor este afectată de frig, degetele devin palide sau se învineţesc, cu senzaţie de furnicături, amorţeli sau arsură în zonele respective)
  • Ulcer peptic, sângerări gastrointestinale (scaune negre sau vărsături cu sânge)
  • Hipotensiune arterială sau dacă luaţi medicamente pentru combaterea hipertensiunii arteriale
  • Boala Parkinson şi dacă vi s-a întâmplat să adormiţi brusc
  • Intoleranța ereditară la galactoză, deficit de lactaza Lapp sau malabsorbţie de glucoză-galactoză (deoarece medicamentul conţine lactoză)
  • Fibroză: (ţesut cicatricial afectând inima, plămânii sau abdomenul) care poate determina disfuncţii ale valvelor cardiace.
  • Pericardită, epanşament pericardic:  simptomele precoce pot fi- dificultăţi în respiraţie, dureri toracice sau de spate, edeme (umflarea picioarelor)- dacă prezentaţi aceste simptome, anunțați imediat medicul.
  • Sarcina:

-dacă doriţi să nu rămâneţi gravidă, trebuie să folosiţi metode contracepţie recomandate de medic (înainte de a începe tratamentul, poate fi necesară efectuarea unui test de sarcină; dacă rămâneţi gravidă în timpul tratamentului, opriţi tratamentul cu Dostinex imediat ce sarcina este confirmată)

-dacă doriţi să rămâneţi gravidă, opriţi tratamentul cu Dostinex cu o lună înainte; în timpul tratamentului, este recomandabil să efectuaţi teste rapide de sarcină sau examinarea la microscop a stării vaginale

• Aptare: dacă doriţi să alăptaţi, nu luaţi Dostinex deoarece medicamentul afectează producerea laptelui matern

Interacţiuni ale medicaţiei:

• Antiemetice (pentru combaterea vărsăturilor) cum este metoclopramida
  • Anumite antibiotice cum este eritromicina
  • Medicamente pentru tratarea tulburărilor mentale  sau a problemelor grave  de comportament (de exemplu fenotiazine, butirofenone sau tioxantene)
  • Alcaloizi de ergot(din compoziţia anumitor medicamente  pentru tratamentul migrenei sau ergotamina folosită pentru prevenirea sau tratarea sângerărilor în urma avortului sau a naşterii unui copil)
  • Anunţaţi medicul dacă luaţi orice alte medicamente, inclusiv dintre cele eliberate fără prescripţie medicală

Observaţii pentru pacient:

• Comprimatele Dostinex pot fi luate indiferent de orarul meselor; totuşi, pentru a suporta mai bine tratamentul, este recomandabil să luaţi comprimatele în timpul unei mese.
  • În timpul tratamentului, mai ales în primele zile, trebuie să fiţi atentă la capacitatea dumneavoastră de reacţie în timpul conducerii vehiculelor şi folosirii utilajelor, deoarece poate fi scăzută, puteţi avea somnolență sau chiar puteţi să adormiţi brusc; dacă apar aceste manifestări, nu conduceţi vehicule şi nu folosiţi utilaje.
  • Comprimatele conţin şi lactoză; dacă suferiţi de intoleranţă la anumite zaharuri, contactaţi medicul înainte de a lua acest medicament.
  • Dostinex nu este recomandat pacienţilor cu vârsta sub 16 ani.

1. Buna ziua!
    Am o fetita de un an si o luna, am luat tratamentul cu dostinex de 0,5mg o pastila pe zi timp de doua zile.Am dureri groaznice si sanii f inflamati. Ce as mai putea lua sau face in cazul asta?In cat timp credeti ca se opreste lactatia?
    Astept un raspuns.Va multumesc!

• Comprese reci, si daca se impune trebuie goliti sanii (sa nu apara infectie).

2. Buna ziua,eu am început de ieri să iau Dostinex pt oprirea lactației din cauza unui tratament cu gentamicina si amoxicilină,medicul m-a spus că nu afectează,dar am un sân mai tare si unul moale.Dc nu sunt ambii la fel?Si cât dureaza oprirea lactației după adm.celei de a 2 pastina.Sanul care e mai plin începe să mă doară doar dacă îl ating si asi dori să știu ce să fac să nu mai doară.Si mai am o curiozitate,unde se duce laptele ce este deja în sâni?nu ne face rău?

• Sânul nu este bine să fie stimulat dacă faceți ablactare, dar dacă este foarte plin și dhreros trebuie golit sa nu se infecteze. Goliti sânul si daca continua sa secrete lapte va trebui să repetati cura cu dostinex. Evitati sa beti foarte multe lichide perioada acesta.

3. Am luat după 36ore de la cezariana dostinex 1/2la 12ore Pt 2zile dar am sânii plini de lapte ,ce sa fac daca nu se oprește lactația ?

• Se poate repeta cura, insa este bine sa nu stimulati lactatia. Daca va dor devin rosii sau faceti febra atunci trebuie goliti.

4. Buna seara . Vam mai scris zi zilele trecute am repetat analizele de prolactina insa din nou mia iesit marita valoare normala 2-29 ng/ml iar eu am 126 menstruatie mia venit regulat de anul trecut dupa ce am facut tratament cu dostinex dar daca apas un pic pe ambi sanii imi vine un lichid alb imi doresc un copil foarte mult va rog sa imi spuneti o parere pot sa ajuns la valorile normale pt a putea avea un bebe sunt tare speriata vacrog din suflet sa imi raspundeti

• Mergeti la un consult la endocrinologie fiindca nu este normala nici secretia din sani nici o prolactina crescuta din nou. Trebuie sa fie evaluate si restul glandelor inclusiv hipofiza.

5. Buna seara am si eu o intrebara in urma cu 1 an am facut analiza de prolactina insa mia foat marita am urmat tratament cu dostinex si am ajuns la valori normale e posibil sa mai am probleme daca odata a ajuns la valori normale credeti ca ar trebui sa repet analize va multumesc

• Si sa imi spuneti va rog pot sa fac analiza de prolactina in orice zi ? Doctorul ginecolog nu mia spus nimic referitor la asta va rog sa imi raspundeti va multumesc din suflet

• O puteti face in orice zi si daca este iarasi modificata ar trebui sa va consulte si un medic endocrinolog.

6. Bună ziua…Am și eu o întrebare:vreau să iau dostinex pentru oprirea lactației,mai pot da la copil sân pana se oprește lactația?aștept un răspuns…Mulțumesc mult pentru ajutor

• Pai dacă luati dostinex pentru ablactare nu mai puneti copilul la sân. Faptul că îl puteți la sân stimulează secretia lactată. Când va hotărâți sa faceti ablactare nu mai puneți copilul la sân și luati dostinex.

7. Bună ziua, am început tratament cu Dostinex pentru prolactinom confirmat la IRM, 1/2 cp luni și joi, după 2 cp și jumatate (2 săptămâni de tratament) am efectuat un TIS – pozitiv, cu eco TV – GS=4w2d, deși LMP ar fi trebuit sa fie 6w0d.
    Endocrinoloaga mi a zis de la începutul tratamentului ca nu i o pb dacă rămân pe perioada tratamentului, dar ginecoloaga nu prea era deacord ….Acum însă a zis ca am luat puțin dostinex și pot păstra sarcina.
    Întrebarea care ma macină f mult e ok sa păstrez sarcina? Cu ce ar putea afecta tratamentul cu dostinex bebelu?
    Îmi doresc f mult sarcina însă nu cu orice risc…
    Mulțumesc!

• Parerea mea este sa faceti un recontrol peste o saptamana (pentru a confirma sarcina un sac corespunzator pentru 4 saptamani nu spune mare lucru). Daca sarcina este in regula va sfatuiti din nou cu medicul endocrinolog si ginecolog. Momentan eu zic sa asteptati sa se vada sarcina si embrionul pentru a putea vorbi de o sarcina.