Complicatiile trombo-embolice in sarcina

Bolile trombo-embolice reprezinta o cauza de morbiditate si mortalitate importanta care trebuie luate in considerare in sarcină şi în lăuzie. Deoarece există condiţii anatomice, circulatorii, modificări ale coagularii care favorizează boala tromboembolică profilaxia trebuie luata in considerare atat la pacientele cu antecedente de tromboza cat si la pacientele fara probleme. Factorii determinanţi sunt: leziunea endotelială, factorul de stază venoasă, factorii biochimici (se modifică coagulabilitatea sângelui), factorul infecţios (asociat stării puerperale).

Femeile cu factori de risc de boală tromboembolică în lăuzie sunt cele care prezintă:

• naşteri peste 35 ani
  • mutatii genetice care predispun la coagularea sangelui
  • antecedente tromboembolice
  • varice ale membrelor inferioare
  • patologia sarcinii ce a necesitat spitalizare prelungită şi repaus la pat
  • secţiune cezariană
  • fumatul
  • obezitatea
  • neoplaziile

Forme clinice:

• trombozele/tromboflebitele superficiale – cuprind venele superficiale ale membrului inferior care sunt dureroase, albastre-roşii şi prezintă un uşor edem în jurul lor tromboflebitele profunde se caracterizează prin semne funcţionale reprezentate de apariţia de crampe spontane în gambă, gleznă, plantă, parestezii, impotenţa funcţională a membrului afectat. Semnele generale sunt reprezentate de accelerarea pulsului (puls caţărator Mahler) şi creşterea temperaturii (semnul Michaelis). Semnele locale sunt reprezentate de: edem al membrului inferior cu creştera circumferinţei acestuia, creşterea temperaturii locale, durere prezentă la compresiunea gambei trombozate şi durere în molet la dorsiflexia piciorului (semnul Homans).
  • tromboflebita septică pelviană – reprezintă inflamaţia peretelui venos însoţită de tromboza oricăruia dintre vasele venoase ale pelvisului. Infecţia patului placentar poate duce la tromboza venelor miometriale şi ulterior afectarea venelor ovariene (care drenează porţiunea superioară a uterului). Procesul este de obicei unilateral, mai frecvent pe partea dreaptă şi se poate extinde la vena cavă.

Tratamentul profilactic: vizează corectarea factorilor favorizanţi şi determinanţi ai complicaţiilor venoase (combaterea stazei prin mobilizare precoce, prevenirea infecţiei, heparinoterapie preventivă în cazul femeilor la risc).

Tratamentul curativ:

• formele superficiale necesită: repaus cu membrul inferior afectat ridicat, aplicaţii locale de unguente cu acţiune ntiinflamatorie, antialgică şi anticoagulantă (Fenilbutazonă, Hepatrombin, Lasonil), tratament antiinflamator, bandaj elastic
  • în formele profunde şi în tromboflebita septică pelviană se va imobiliza bolnava la pat, sub terapie anticoagulantă cu heparină cel puţin 7 zile urmată de cumarinice pe cale orală, antialgice şi antibiotice.

1. Buna ziua! Iau anticonceptionale Belara de mai bine de un an. As vrea sa imi aman menstruatia cu 7 zile. Am inteles ca se poate prin unirea a doua folii. As putea lua din a doua folie doar 7 pastile iar apoi sa fac pauza de 7 zile pentru a-mi veni menstruatia,apoi sa le iau normal?iar daca fac asta sunt protejata in tot timpul acesta?sau trebuie sa iau a doua folie complet? Va multumesc

• Sunteti protejata si nu trebuie sa luati a doua folie complet. Acesta practica insa trebuie sa fie o exceptie nu un obicei. Ca reactii adverse puteti avea mici sangerari cu sange maro pe cale vaginala daca amanati prea mult intarzierea menstruatiei.

2. cum se trateaza trombofilia in perioada de sarcina ?
    astept raspunsul dumneavoastra
    multumesc

• Conduita depinde in fucntie de severitatea afectiunii. O sa va redau cateva principii generale.
      1. trebuie evitata deshidratarea
      2. trebuie mentinuta greutatea in limite acceptabile
      3. se va evita imobilizarea prelungita
      4. heparine cu greutate moleculara mica in doza profilactica sau curativa in functie de particularitatea cazului