Mod de acţiune:

• Antibiotic sintetic cu spectru larg de acţiune, activ împotriva bacteriilor gram negative
  • Acid rezistent, distrus de penicilinaze

Indicaţii:

• Infecţii genito-urinare datorate Shigella, Salmonella, enterococi şi Neisseria gonorrhoeae, ce nu produc pencilinaze (asocierea cu un aminoglicozid poate creşte efectul ampicilinei împotriva bacteriilor gram-negative)
  • Infecţii urinare (cistite, pielonefrite), uretrite acute gonococice
  • Infecţii ginecologice (anexite, salpingite, endometrite, parametrite, avort septic, febră puerperală), prostatite

Contraindicaţii:

• Hipersensibilitate la peniciline
  • Mononucleoza infecţioasă
  • Insuficienţă renală
  • În asociere cu alopurinol (risc crescut de reacţii cutanate)
  • Alăptare: se elimină prin secreţia lactată
  •  Poate favoriza candidoza şi diaree la sugari

Mod de prezentare:

• Capsule: 250mg, 500mg
  • Granule pentru suspensie orală: 125mg/5ml, 250mg/5ml
  • Pulbere pentru soluţie injectabilă: 250mg, 500mg, 750mg, 1g, 1,5g

Mod de administrare:

Oral, iv,im

• Infectii genito-urinare (cu excepţia N. gonorrhoeae):adulţi sau copii peste 20kg: 500mg po la fiecare 6 h; copii sub 20kg: 100mg/kg/zi la fiecare 6h
  • Infecţii cu N. gonorrhoeae:
  1. po: o singură doză de 3,5 g administrată simultan cu probenecid, 1g
  2. parenteral: adulţi, copii peste 40kg: 500mg iv sau im la fiecare 6 h; copii sub 40 kg: 50mg/kg/zi iv sau im în doze egale la fiecare 6-8h
  • Uretrite la bărbaţi cauzate de N gonorrhoeae: parenteral, bărbaţilor peste 40kg: 2 doze de 500 mg iv sau im la interval de 8-12 h (în uretritele complicate se recomandă terapia îndelungată şi intensivă)
  • Profilaxia nou-născuţilor pentru infecţiile cu Streptococ de grup B: dacă sunt prezenţi factori de risc iar culturile sunt pozitive, se administrează 2g iv, în timpul travaliului; apoi 1 g iv la fiecare 4h până la naştere; în cazul naşterilor premature, ruptura prematură a membranelor la femeile de grup B negativ, se administrează 2 g iv la fiecare 6 h plus eritromicină, 250mg iv la fiecare 8 h timp de 48h  apoi amoxicilina , 250mg plus eritromicina 333mg la fiecare 8h po, timp de 5zile.

Efecte adverse:

Sistem nervos central: letargie, halucinaţii, anxietate, depresie, comă, convulsii

Gastro-intestinale: greaţă şi vărsături, diaree, colită pseudomembranoasă

Genito-urinare: oligurie, proteinurie, hematurie, vaginită, moniliază, glomerulonefrită

Hematologice: anemie, prelungirea timpului de sângerare, depresia măduvei osoase, granulocitopenie

Diverse: anafilaxie, boala serului

Precauţii:

• Lactaţie, hipersensibilitate la cefalosporine, nou-născuţi, afecţiuni renale

Interacţiuni ale medicaţiei:

• Cresc concentraţia ampicilinei: probenecid
  • Scade eficacitatea contraceptivelor orale
  • Accentuează rash-ul indus de ampicilină: allopurinol

Observaţii pentru pacient:

• medicamentul se ia cu 1 h înainte de masă sau la 2 h după masă; tabletele pot fi zdrobite; capsulele se pot deschide şi dizolva în apă
  • luaţi medicamentul pe toată durata prescrisă, chiar dacă simptomele dispar.
  • anunţaţi medicul dacă simptomele nu dispar sau se agravează în timpul terapiei
  • poate scade eficacitatea contraceptivelor orale; folosiţi o metodă contraceptivă alternativă în timpul terapiei
  • anunţaţi medicului orice rash la ampicilină: se prezintă ca un rash mat, roşu, pruriginos, plan sau bombat, şi este de obicei benign
  • dacă apare un rash tardiv asociat cu febră, oboseală, dureri de gât, limfadenopatii generalizate şi mărirea dimensiunilor splinei, se poate efectua un test pentru anticorpii heterofili pentru a exclude mononucleoza